Hvordan 3 linjer kan gøre en kæmpe forskel

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Vi er nået til det 2. punkt i vores spændende føljeton: de 7 geniale genveje. Hvis du virkelig vil gøre din gode bruger en tjeneste, så skriv et resumé på 2-3 linjer – til dine (lange) webtekster. Det er en fantastisk måde at give en god service på, fordi du serverer hovedpointerne for din læser på et sølvfad. Tjek min mini-guide til resuméer.

Lad os lige slå fast, hvad alting handler om. Der er nemlig kun en ting i verden, vi er optagede af. Og det er at gøre livet lettere, mere læsbart og brugervenligt for vores brugere. Og det egner resuméer sig rigtig godt til.

Faktisk viser undersøgelser fra The Poynter Institute, at resuméet ofte er det eneste, brugeren læser på en webside. 95 % af web-brugere læser hele eller dele af resuméet, når det altså er der. Så der er rigtig god grund til, du bruger lidt krudt på at skrive et ordentligt resumé, hvor du opsummerer og giver overblik på et par linjer.

Prøv lige at se her

Et klasseeksempel på et godt resumé, hvor du får serveret alle hovedpointerne på 2 ½ linje. Smart, ikke? Jacob Nielsen, der er dansk/amerikansk webguru, (tjek ham på useit.com, hvis du ikke kender ham i forvejen) fortæller her, at brugeren farer vild, når links har den samme farve. Og at man kan begrænse forvirringen ved at bruge forskellige farver til links; én farve til dem, der er klikket på – og én anden til dem, der er ikke er.

Meget brugbart. Tak, det vidste jeg ikke. Tror lige, jeg læser resten af artiklen. Er selvfølgelig den reaktion, du stræber efter. Men det er jo også tiptop, hvis din læser ikke læser mere end dit resumé, fordi du jo netop har sørget for, at han har fået det vigtigste budskab i de tre linjer.

Sådan gør du

Saml op, konkluder og fokuser på, hvad læseren får ud af at læse din tekst

  • Kig din dejlige tekst godt igennem
  • Hvad er de vigtigste pointer?
  • Saml op og konkluder (hvad er det allervigtigste i teksten, dit hovedbudskab)
  • Fokuser på, hvad læseren får ud af at læse din tekst; altså outcome, som smarte marketingtyper ville sige
  • Skriv dit resumé – hold dig til 2-3 linjer.

Se her: det allervigtigste, jeg skal vide om børnepasning – på 3 linjer. Det er fint.

 

Sådan skal du ikke gøre

Du behøver ikke resuméer på meget korte sider, som nærmest kun består af punktopstillinger og links. Resuméer egner sig bedst til længere web-tekster, fx artikler.

Resuméer må aldrig være forklaringer til menuen eller navigationen: Forfald ikke til denne type komplet meningsløse resuméer:

  • Her på denne side kan du læse mere om os
  • Du kan finde ledige stillinger ved at klikke i menuen til venstre.

Jeg har jo klikket ind på Om os. Så jeg ved godt, hvor jeg er. Og at man kommer rundt på en hjemmeside ved at klikke (jeg ved godt det er i bedste mening, at man skriver sådan, men det er fyld og unødvendigt – og endnu værre: det signalerer, at man ikke har tjek på de mest basale premisser på nettet).

På Hvidovre hospital synes de åbenbart, at det er nødvendigt at fortælle folk, at man kan klikke sig frem til oplysninger:

En lille ting om kursiv, fed og farver

Du skal ikke skrive dit resumé i kursiv eller fed. Eller en eller anden smart farve. Kursiv er meget lidt læsbart på en skærm. Og det er en klump tekst i fed også (det er kun enkle ord, der skal fremhæves med fed) – og farvet tekst er kun til tekst , der er klikbar. Men det vender vi alt sammen tilbage til.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Skriv en kommentar