9 web-tekster, der skyder helt forbi – og hvordan du rammer plet

Når du skriver online tekster, skriver du til en utålmodig og travl bruger, der er på en målrettet mission. En bruger, der vil have svar på et konkret spørgsmål og hurtigt videre og væk fra hjemmesiden. At tale om sig selv eller forklare konteksten, forhaler og forplumrer den proces. Og værst af alt: det irriterer brugeren (jeg forklarer dig præcis hvordan – og giver dig et slående eksempel til sidst, så hold on – eller scroll ned, hvis du ikke kan vente).

Læs mere »

Advarsel: Sådan hægter du din læser af på 2 sekunder

Tænk ud af boksen - en af tidens helt store klichéer

Jeg fik en mail i går. En af de værste, jeg længe har fået. Det var en slags invitation. Noget med, at min profil passer godt til et netværk for kommunikatører, der hedder F5. Jeg er frisk på at komme i netværk med andre kommunikationsfolk. Så jeg er ikke uimodtagelig. Slet ikke. Men allerede efter 2 sekunder – helt nøjagtigt i mailens anden linje er jeg hægtet af:

Læs mere »

Skriv som et menneske

– sådan undgår du at signalere, at du er knastør og kedelig

Lær, hvordan du kan få en mere menneskelig tone ind i dine tekster. Uanset om du bare er dig eller om du er en del af en stor organisation. Tekstens tone fortæller meget om, hvad vi er for nogle. Det som også hedder tekstens tone of voice. Er vi fx selvhøjtidelige, kvikke, empatiske eller kedelige?

Læs mere »

Er du klar til at arbejde seriøst med dine online tekster i en skrivegruppe?

Her er metoden, der skal hjælpe dig videre: Nu kan du blive del af en eksklusiv og ambitiøs skrivegruppe, der trin for trin gør dig til en mere effektiv og sikker online skribent.

Læs mere »

2 små ting med stor effekt: Sådan bliver din tekst nemmere at skanne

Værsgo: 2 små ting, der gør en gigantisk forskel for, hvor lettilgængelig din web-tekst ser ud. Og som giver din læser lyst til at give sig i kast med den. Det handler om at fremhæve dit gode indhold med fed og punktopstillinger.

Læs mere »

3 lynhurtige trin til overskuelige og læsbare tekster

give_vintage_1

Let, tilgængeligt og hurtigt. Nej, det er ikke en reklame for Easy Jet, men det bedste råd, jeg kan give dig, hvis du vil have, at nogen skal læse dine web-tekster. Brug de 3 lynhurtige trin og jeg lover dig, at du får flere på krogen. Både fordi din tekst rent visuelt kommer til at se nem og tilgængelig ud. Og fordi dine underoverskrifter gør det lynhurtigt at skanne og sortere i dit indhold.

Læs mere »

Hvordan 3 linjer kan gøre en kæmpe forskel

Vi er nået til det 2. punkt i vores spændende føljeton: de 7 geniale genveje. Hvis du virkelig vil gøre din gode bruger en tjeneste, så skriv et resumé på 2-3 linjer – til dine (lange) webtekster. Det er en fantastisk måde at give en god service på, fordi du serverer hovedpointerne for din læser på et sølvfad. Tjek min mini-guide til resuméer.

Læs mere »

7 simple råd til ordentlige overskrifter

HeadLines_Cutout_Letters_430w

Allerførst de gode nyheder. Overskrifter på nettet må gerne være lange. Faktisk skal de være længere, end du lige tror. Men nu havde vi lige lært, at alt på nettet skal være kort. Ja, men det gælder bare ikke overskrifter. Den er god nok.

Læs mere »

Et kælderkoldt brev, der gjorde mig vred

gladpige

Forleden fik jeg et brev fra Sygeforsikringen Danmark. Det var ikke særlig langt. Det var til mig personligt. Men jeg fattede faktisk ikke, hvad der stod. Skulle læse det flere gange. Men jeg kunne godt fornemme tonen i brevet. Den var ikke til at tage fejl af.

Læs mere »

Det gik allerede galt, før jeg nåede i svømmehallen

Kildeskovshallen-public-bath-

Ikke mere Velkommen! Brugerne har et spørgsmål i hovedet, når de kommer til din hjemmeside. Det skal de have svar på. På forsiden. Også selvom du har mest lyst til at fortælle om, hvor fantastiske I er. Se, hvor galt det gik, da jeg skulle i svømmehallen…

Læs mere »