Tænk ud af boksen - en af tidens helt store klichéer

Advarsel: Sådan hægter du din læser af på 2 sekunder

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Jeg fik en mail i går. En af de værste, jeg længe har fået. Det var en slags invitation. Noget med, at min profil passer godt til et netværk for kommunikatører, der hedder F5. Jeg er frisk på at komme i netværk med andre kommunikationsfolk. Så jeg er ikke uimodtagelig. Slet ikke. Men allerede efter 2 sekunder – helt nøjagtigt i mailens anden linje er jeg hægtet af:

– Det er et felt i rivende udvikling, så vi må være på forkant med det innovative væsen i fremtidens virksomheder i Danmark.

– Undskyld, hvad?

Jeg ved godt, at det er skrevet i bedste mening – og ikke for at genere nogen som helst. Men hør nu her: udtryk som rivende udvikling, på forkant og det innovative væsen er så floskelfuldt, at det gør ondt. Og det vidner i hvert fald ikke om noget særligt innovativt (for nu at bruge mailens eget ordvalg).

Slidte og fortærskede udtryk

Og lad mig lige slå fast: Flosker eller klichéer er udtryk, der er så slidte og fortærskede, at de mister værdi. De sætter ikke nogen aktivitet i gang i hovedet på dig. De får dig ikke til at smile for dig selv og tænke: sjovt, jeg har aldrig tænkt på, at en udvikling kunne være rivende. Tværtimod. Alle tre udtryk er hverken originale eller overraskende. Vi har hørt dem alt for mange gange før. Det er fantasiløst. Kedeligt. 

Udtryk, der har mistet friskhed

Slår du op i en ordbog, står der noget i stil med: en kliché er en mislykket sproglig overraskelse. Et banalt udtryk; en forslidt talemåde. Et udtryk, som har mistet sin oprindelige friskhed.

Ja, det skal jeg lige love for. Lad os se et par eksempler mere fra samme mail:

I kraft af teknologiens hastige skridt anskuer mange kommunikation som et stadig vigtigere redskab til at skabe relationer mellem virksomheder og forbrugere. Men fremtidens udfordringer løses sjældent ved at genindføre gamle løsninger.

– Teknologiens hastige skridt? Fremtidens udfordringer? Gamle løsninger?

Jeg får allermest lyst til at sove. Bliver så træt. Og sur. Jeg kan ikke forstå, hvordan man overhovedet kan sende sådan noget bras ud i en personlig mail, der har til formål at overbevise mig om at komme med i et netværk (endda ét, der handler om kommunikation).

Så udover, at organisationen bag netværket mister al troværdighed, så mister de også en kunde. Nemlig mig. Og så er formålet med mailen mislykkedes. Sproget kommer i vejen. Det spænder ben for budskabet. Uanset, hvad det budskab er.

Hvad skulle de så have gjort i stedet for?

Hvis mailskriveren havde talt til mig i et menneskesprog, altså lige ud ad landevejen – ærligt og uden sprogligt blæver, så havde jeg lyttet og læst videre. Og hvis jeg med det samme have fået at vide, hvad jeg ville få ud af at gå med i netværket.

Tal til mig personligt. Fortæl mig, hvorfor det lige er mig, der får mailen. Gør mig nysgerrig. I stedet for at belære mig om fremtidens udfordringer og teknologiens hastige skridt.

Tænk på, at du ikke skal imponere sprogligt. Du behøver ikke være kreativ – og lege med sproget. Kun hvis du vitterlig mestrer det – og kan skabe originale og overraskende udtryk. Som skaber billeder inde i hovedet på din modtager (hint: nederst på siden kan du finde et skønt eksempel på sådan et billede).

Spørg dig selv, om udtrykket gør noget godt

Og nej, mailen er en ikke nogen helt nem genre. Og at overbevise andre om at købe/gøre noget, de ikke selv har bedt om, er heller ikke det letteste i verden. Så derfor er det så fristende at fange modtageren ved at gøre sproget levende. Men levende sprog er ikke lig med floskler og banaliteter. Det er det stik modsatte: det er døde udtryk – brugt til hudløshed før.

Så du skal bare bruge det gode dagligsprog og ikke komplicere tingene så meget. Dit budskab kommer klarere frem, hvis du ikke pakker det ind i banaliteter. Så spørg altid dig selv om de udtryk, du bruger, gør noget godt for dit budskab. Eller om de udvisker og svækker det – som vi ser her i mailen.

Tip! Hvis du er i tvivl, om du er i gang med at bruge en kliché, så googler du lige udtrykket. Fx har rivende udvikling over 300.000 hits.

Et godt billede bliver hængende i hovedet hele dagen

I morges hørte jeg naturvejlederen i P1 beskrive, hvordan svanerne trækker henover himlen.

– Sangsvanen vejer 10-11 kilo, så det er en tung sveske, der kommer flyvende deroppe, sagde han.

Skønt billede, ikke? Det overrasker og er illustrativt på den sjove måde. Jeg smilede, da jeg hørte udtrykket. Og hele dagen har jeg tænkt på de flyvende svesker (0 hits på Google forresten).

Hvad er de værste klichéer, du ved?

Skriv en kommentar og fortæl mig om de værste klichéer, du kender.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

13 tanker om “Advarsel: Sådan hægter du din læser af på 2 sekunder

  1. Hej Nanna
    Et ord, som jeg efterhånden er blevet lidt følelsesløs overfor, er proaktiv. Der er nærmest ingen grænser for de sammenhænge eller situationer, hvor det kræves at vi optræder, handler og tænker proaktivt. Og ofte handler det bare om at vi skal planlægge, stoppe op og overveje vores næste skridt, eller vælge bevidst mellem flere mulige handlinger. Jeg er træt af at skulle være proaktiv!

  2. Tak Nanna.
    Jeg er pt. fuldtidsjobsøgende og gør hvad jeg kan for at matche sproget i div. opslag.
    Men men…. det betyder så også at mine ansøgninger bliver fyldt med forslidte klichèer.

    Næste ansøgning bliver “rene ord for pengene” – så må jeg se om dét bærer frugt (giver job).

    • Åh, du rammer lige ned i en af mine andre kæpheste (har ret mange…) – nemlig stillingsopslag. For ja, det er ét af de steder, hvor klichéerne virkelig har fat: ‘En spændende og fagligt udfordrende hverdag’, ‘Et felt i rivende udvikling’, ‘et ambitiøst team – mange bolde i luften’…. Jeg kunne blive ved.

      Men ja, lad være med at prøve at matche den slags ordgas. Skriv, så man kan fornemme, hvad du er for et menneske. Nemt nok at sige for mig, I know…:-)

      Held og lykke!

  3. Tak for super gode, inspirerende og indsigtsfulde blogindlæg. Mer af det please :0) Og fedt med flere eksempler på hvad der virker!

  4. Hej Nanna
    Jeg er i gang med at læse kapitel 5 i Online Kommunikation – det er klart det bedste kapitel indtil nu – tak for det! Ved ikke om man kan kalde det en kliché, men jeg er meget træt af ordet “kun” – det koster “kun” .. Synes det må være op til køber selv at vurdere om noget er billigt/et godt tilbud.

  5. Hej Nanna.
    Jeg får også kriller, når jeg ser “rivende udvikling” – især i jobannoncer. Jeg har da ikke lyst til få et job i en virksomhed, der tilsyneladende har så travlt, at de død og kritte skal have en ekstra mand, så de kan trække vejret igen.

    Og så har du for evigt smadret “løber af stablen” for mig 😉

    Hilsen en tidligere elev :)

    • Kære Sanne,

      Åhhh, der ramte du plet! Rivende udvikling er en absolut vinder! I øvrigt er jeg lykkelig for, at jeg har smadret ‘løbet af stablen’ / atta girl :-)

      Kærlige hilsner din tidligere lærer :-)

Læg et svar til Stefan Annuller svar