HeadLines_Cutout_Letters_430w

7 simple råd til ordentlige overskrifter

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Allerførst de gode nyheder. Overskrifter på nettet må gerne være lange. Faktisk skal de være længere, end du lige tror. Men nu havde vi lige lært, at alt på nettet skal være kort. Ja, men det gælder bare ikke overskrifter. Den er god nok.

(Ahem.. ja, et er en lang tekst, men den er nem at læse – og du kan hurtigt orientere dig ud fra under-overskrifterne og fremhævningerne – og finde lige de guldkorn, du har brug for)

Prøv at se her

  • Kursus (alt for bred og kort, til jeg kan forstå, hvad det handler om
  • Efterårets kurser (okay, lidt bedre, men stadig ikke konkret nok)
  • Efterårets kurser for medarbejdere (lidt bedre)
  • HR-team-leder? Tilmeld dig kurser i efteråret (ja, det er lige mig. Nu er jeg med)

For at din overskrift skal virke, skal den

  1. hellere være klar end kæk
  2. give de helt rigtige forventninger – og gerne svar på hvem, hvad og hvor
  3. være det vigtigste i hele historien (indeholde dine nøgleord)
  4. være nem at forstå alene
  5. nogen gange stilles som et spørgsmål
  6. være handlingsanvisende – og i bydeform
  7. bestå af ord, dine brugere bruger, ikke dit eget stammesprog

1) Når jeg siger, at din overskrift hellere skal være klar end kæk, så mener jeg, at det er vigtigere, at din læser kan afkode indholdet hurtigt og uden for store anstrengelser. Det nytter ikke, at læseren skal tænke for meget. Det er bedre, at overskriften er forståelig end sprogligt finurlig og opfindsom.

Se fx denne her overskrift fra CBS’s hjemmeside:

Vil du imponere eller imponeres?

Øh, det ved jeg sørme ikke. For jeg er ikke sikker på, hvad det betyder. Skriv, hvad det er for noget indhold, der er på siden. Det giver mere mening at skrive:

Sådan er det at være medarbejder hos CBS

PS. Sådan er i øvrigt altid en god overskrift, fordi sådan indikerer, at jeg får en opskrift på/hjælp til noget, der letter min hverdag. Og det vil jeg gerne have!

2) Din overskrift skal give de helt rigtige forventninger til det indhold, der kommer – og helst svar på hvem, hvad og hvor. Det er jo grundlaget for, om jeg overhovedet gider give mig i kast med din tekst. Og derfor din overskrift er det vigtigste stykke indhold på dit site.

Du kan lære meget af avisoverskrifter på nettet. Også selvom det ikke er nyhedsartikler, du skriver. Net-journalisterne er gode til at få meget information kogt ind til benet. Og svar på hvem, hvad og hvor i samme hug. Se her:

  • Svensk rektor raser over dansk studiegebyr
  • Danske Nordkorea-venner mindes Kim Jong-il
  • Irans flådechef er parat til Golf-lukning
  • Hver femte unge gør skade på sig selv
  • Hindbærimportør: Der er altid smittefare
  • Obamas popularitet stiger omsider igen

Du kan også lave den omvendte: Prøv at bruge avisoverskift-tilgangen på dine egne overskrifter. Ville Om os fx være en god overskrift i en avis, nej vel? Selvom det står på ca. en million websider.  Om os kan godt være et fint og genkendeligt menupunkt (der er ikke plads til mere i en menustruktur), men på selve indholdssiden, skal du udbygge den og fx skrive:

Om os: fakta, ledelse, resultater, værdier og historie

3) Din overskrift skal selvfølgelig være det vigtigste i hele historien. Og indeholde dine nøgleord. Hvis din tekst handler om, at kunden har 24 timer til at fortryde sit køb, så lad for himlens skyld være med at skrive Refundering af flybillet som SAS gør i deres overskrift.

Men skriv netop 24-timers fortrydelsesret, for det er dit nøgleord – og det ord, der er centralt i din tekst – og ikke mindst for kunden.

4) Din overskrift skal kunne bære at stå alene, så jeg ikke behøver at læse teksten for at forstå den. Tænk på, at din overskift også kommer op i Googles søgeresultater. Og skal kunne forstås alene der – og ikke mindst – danne grundlag for, om brugeren klikker videre. De fleste læser kun din overskrift. Ikke andet.

Hvilken en af de her overskrifter klarer sig bedst alene?

  1. Inspiration
  2. Opskrifter på mad til kolde dage
  3. Tips og råd
  4. Undervisning, implementering og videndeling
  5. Lige fyldt 18? Ansøg om SU

Det er klart nummer 2 og nummer 5, ikke? De giver mening alene – og indeholder tilstrækkelig information til, jeg kan afgøre, om teksten er relevant for mig – og om det er værd for mig at give mig i kast med teksten.

5) Det er meget effektivt at konstruere overskrifter som spørgsmål. Det er aktivt og inddragende – og ret smart, når vi ved, at brugerne kommer til en hjemmeside med et spørgsmål i hovedet.

Men det er også en fin balance, for det kræver, at du ved, hvilke spørgsmål, der rumsterer i din brugers hoved, når han kommer til dit site. Og det kræver, at du styrer dig – og ikke stiller spørgsmål, som du ville ønske, at brugeren stillede (som virkelig mange organisationer fristes af) – men virkelige og troværdige spørgsmål (der er tonsvis af måder, du kan finde ud af det på, spørg kundecenteret, se de mails, kunderne sender, spørg dine brugere om etc.)

Det må du ikke gøre
Hos Gyldendal Business har de opbygget en side med overskrifter som: Leder du efter forkanten? Leder du efter fokus? Spørgsmålene giver ingen mening – og afslører, at forlaget har været opfyldt af deres eget univers – og helt glemt, hvem deres modtager er – og hvilke spørgsmål, der optager dem. Hvis jeg leder efter noget hos Gyldendal Business, er det fx en kontaktperson , jeg kan sende et manuskript til.

Stil relevante spørgsmål
Hvis du tror, at dit barn har ADHD, vil du typisk være optaget af en hel række spørgsmål, som fx: Hvorfor får man ADHD? Hvordan viser ADHD sig? Hvad er faresignalerne? Hvad kan man selv gøre? Hvordan stiller lægen diagnosen?

Sådan har netdoktor.dk bygget sine sider op. Ud fra de spørgsmål som brugeren er opfyldt af. Det virker imødekommende og troværdigt.

6) Skriv overskrifter, der er handlingsanvisende. Brug bydeform og aktive udsagnsord – og drop de tunge navneord og sætningsord (de ord, der ender på –ing og –else). De blokerer og efterlader din bruger tom.

Prøv at se de her overskrifter, der alle består af navneord  – og læg mærke til, hvor de tunge  og lukkede de er. Og se, hvad der sker, når jeg skriver dem om med bydeform og aktive udsagnsord:

Kompetenceudvikling Få udviklet dine kompetencer
Vegetarmad Lær at lave nem vegetarmad
Klagevejledning Klage: hvad gør jeg?
Indmeldelse Meld dig ind
Ansøgning Ansøg om ophold på San Pietro
Muligheder for billetkøb Køb billet

 

7) Brug de ord, dine brugere bruger – og hold dit eget stammesprog langt væk fra modtageren. Ikke bare er det svært at forstå og giver støj på linjen, når du bruger indforståede udtryk eller akademiske ord. Dine overskrifter finder heller ikke vej til søgemaskinerne, fordi dine brugere måske søger på nogle helt andre – og dagligdagsord.

Så lov mig, at du aldrig kunne finde på at skrive:

Reduktion af elafgift, men du selvfølgelig ville skrive: Få billigere el

Eller at du forvirrer din modtager unødigt ved at skrive: Live chat, når det i virkeligheden bare er Kundeservice.

Ja, og sådan kunne jeg blive ved. Fx er overskrifter med lister – som min: 7 simple råd til ordentlige overskrifter – også en ret effektiv måde at lave overskrifter på.

Hvis du hellere vil have de 7 simple råd som pdf, kan du downloade dem lige her på Slideshare 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

3 tanker om “7 simple råd til ordentlige overskrifter

  1. Spørgsmål: Hvad er der nu galt med at vække nysgerrighed i stedet for at være klar?

    Det virker fint for mig at skrive “Graver du din egen grav” i stedet for “Ret disse 4 SEO-fejl nu”. :)

Skriv en kommentar