give_vintage_1

3 lynhurtige trin til overskuelige og læsbare tekster

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Let, tilgængeligt og hurtigt. Nej, det er ikke en reklame for Easy Jet, men det bedste råd, jeg kan give dig, hvis du vil have, at nogen skal læse dine web-tekster. Brug de 3 lynhurtige trin og jeg lover dig, at du får flere på krogen. Både fordi din tekst rent visuelt kommer til at se nem og tilgængelig ud. Og fordi dine underoverskrifter gør det lynhurtigt at skanne og sortere i dit indhold.

Vi er nået til 3. og 4. punkt i de 7 geniale genveje, som altså handler om at gøre dit indhold let, læsbart, overskueligt – og hurtigt. Noget nær det vigtigste, du kan gøre på nettet. Du må aldrig gå ud fra, at dine modtagere sætter sig godt til rette i lænestolen – og artigt og tålmodigt læser din tekst. Fra ende til anden. Det sker ikke. På nettet går vi til en tekst på en helt anden måde. Vi læser ikke. Vi skimmer og skanner og leder efter noget at klikke på. Og så vil vi allerhelst bare videre og væk fra hjemmesiden (ja, rundstykke, men sådan er det).

De 3 trin: Sådan gør du

  1. Lav masser af afsnit i din tekst med luft imellem.
  2. Hold dig til ét emne for hvert afsnit.
  3. Skriv nogle dejlige indholdstunge under-overskrifter til alle dine afsnit

Jeg lover dig, at hvis du følger de 3 trin, er der en stor chance for, at din tekst rent faktisk bliver læst. Fordi din læser lynhurtigt kan danne sig et overblik over din tekst. Og finde ud af, om det overhovedet er relevant at give sig i kast med.

Det her er en tekstvæg fra CBS’ hjemmeside. En stor massiv klump tekst. Som du højst sandsynligt aldrig ville drømme om at læse fra ende til anden (hvis overhovedet). Faktisk er det ikke en web-tekst, men et stykke papirtekst. Og det er ret karakteristisk for mange tekster på nettet. De egner sig simpelthen ikke til at læse på en skærm.

Du skal servere indholdet på den nemmeste måde
En tekstvæg som denne her er tung, utilgængelig – og svær. Altså rent visuelt. Og det tager ikke mange sekunder, før dine brugere er skredet. Og så kan dit indhold være nok så interessant. På nettet skal der noget mere til. Noget øjet kan fæstne sig ved. Noget mere hjælp. Husk nu, at din bruger har travlt, er utålmodig og bare gerne vil have indholdet serveret på den nemmeste og hurtigste måde. Derfor:

1. Lav masser af afsnit med luft imellem: brug returtasten
Du skal bruge returtasten flittigt. Der skal luft i din tekst. Nyt afsnit og luft imellem dine afsnit. Og ikke noget med indryk, når du starter et nyt afsnit. Nej, retur – og nyt afsnit. Luft og lethed.

Noget værre rod: Zoo laver indsætter et linjeskift, men uden luft imellem. Heller ikke mellem brødtekst og link til sidst i teksten. Det givet et rodet og uoverskueligt indtryk.

 2. Ét emne for hver af dine afsnit
Hver af dine afsnit skal handle om ét emne. Det gør det endnu nemmere for din læser at orientere sig og slå ned på lige præcis det afsnit, der er relevant for ham/hende. Men kun hvis du giver hvert afsnit en god (og gerne lang) under-overskrift.

3. Lav betydningsbærende under-overskrifter
Til sidst skal du skrive gode og betydningsbærende under-overskrifter til alle dine afsnit. Og hvis du har fulgt trin nummer 2, så burde overskrifterne næsten skrive sig selv. Og det mener jeg faktisk. Ligesom jeg har gjort i denne artikel.

Når jeg skriver betydningsbærende, så mener jeg, at dine overskrifter skal stemme overens med dit indhold – og indeholde nøgleord fra dit afsnit. Og ikke  – som på  Zoos side – indeholde et ord (Danmarks største skole), der slet ikke står i selve afsnittet.

I øvrigt gælder de samme råd for under-overskrifter som for overskrifter, så tjek de 7 simple råd til ordentlige overskrifter.

Den bedste test: tjek under-overskrifterne
I den ideelle verden skal din læser kunne forstå, hvad din tekst handler om (og endnu mere vigtigt: afgøre, om det er relevant for ham/hende at gå i krig med) kun ud fra dine underskrifter. Ligesom du meget gerne skulle kunne her på denne side.  Og så er vi tilbage, hvor vi begyndte. Din læser læser ikke din tekst, men skimmer, skanner og plukker det indhold ud, der er relevant. Og det har du lige gjort meget nemmere.

Og hvis du er nået helt herned, skal du belønnes med et lille effektivt råd: Skriv altid din web-tekst til en, der skal nå bussen om 2 minutter.

God og glædelig jul

Download de 3 lynhurtige trin til overskuelige og læsbare tekster som pdf på Slideshare

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Google+

Skriv en kommentar